Prehrana dojilja

Period dojenja je još jedan sasvim poseban period u životu žene, koji je, između ostaloga, važan kao direktni kontakt majke i novorođenčeta, ali i kao prvi obrok u životu djeteta. Zato majčino mlijeko mora zadovoljiti potrebe organizma dojenčeta za energijom i nutrijentima.

Pogrešno je mišljenje, što se tako često čuje, da majka koja doji mora jesti za dvoje; i sasvim uobičajena prehrana dojilje osigurava dojenčetu sve potrebno, uz uvjet da se majka radi sebe ne hrani restriktivno, odnosno da zbog dijeteta, religijskih i drugih razloga ne izbjegava određene namirnice. Ako je uobičajena prehrana dojilje dobro izbalansirana, smatra se kako je sasvim primjerena za potrebe organizma dojenčeta. No postoje i preporuke koje su namirnice naročito prikladne za dojilje, a isto tako i koje namirnice se savjetuje izbjegavati tijekom dojenja.

Namirnice koje se preporučaju tijekom dojenja:

  • škrobne namirnice, kao što su kruh i riža, od cjelovitog zrnja koja su bogata vlaknima,
  • proteinske namirnice, kao što su nemasno meso, jaja i mahunarke; preporuča se dva obroka masne ribe tjedno (npr. losos),
  • nemasne namirnice (ili s najnižim udiom masnoća), kao što su jogurt ili čaša nemasnog mlijeka dnevno.

Namirnice koje se NE preporučaju tijekom dojenja:

U ovu grupu mogu se ubrojiti sve namirnice koje su inače poznate kao alergeni. Uslijed konzumacije tih namirnica od strane majki, iako su u mlijeku dojilja u manjim količinama, mogu izazvati razne neugodne ili čak ozbiljne reakcije u organizmu dojenčeta (nadutost, svrbež kože, osip ili ekceme, natečene oči, lice ili usne, kašalj, proljev, zatvor, povraćanje ili refluks, slab apetit, neadekvatno napredovanje djeteta).

  • Kravlje mlijeko, te kava i čaj (više od dvije šalice kave/čaja dnevno) su namirnice koje često izazivaju neke od navedenih smetnji.
  • Alkoholna pića ne preporučaju se češće od jednom do dva puta tjedno, ali to ovisi i o količini alkohola u napitku. Također se preporuča podojiti dijete prije konzumacije alkoholnog pića, te ponovni podoj planirati 2-3 sata iza konzumacije alkoholnog pića, kada je količina alkohola u mlijeku dovoljno niska da ne izazove posljedice u organizmu dojenčeta. 
  • Kikiriki je namirnica oko koje su majke zabrinute može li štetiti djetetu, no dok se ne dokaže alergija na kikiriki, dojilja ga bez bojazni smije konzumirati.

Treba li dojilja konzumirati veće količine tekućine ili energetski bogatiju hranu?

Ne. Što se tiče tekućine, dojilja svakako treba posegnuti za tekućinom kada osjeti žeđ. Kako u organizmu dojilje ima više oksitocina, koji potiče žeđ, dojiljama se preporuča uvijek imati tekućinu (najbolje flaširanu običnu vodu) u blizini. Neke majke navode bojazan o razvodnjavanju mlijeka ako konzumiraju vodu. To je, međutim, još jedan bezrazložan strah, jer je organizam savršen „stroj“ i odlično regulira količinu vode u organizmu i kvalitetu i kvantitetu mlijeka za dojenje. Što se tiče kalorijske vrijednosti obroka, prehrana dojilja nije prehrana „za dvoje“. Koliko će kalorija trebati dojilji ovisi o više čimbenika, kao što su njena tjelesna masa prije trudnoće i koliko je kilograma dobila tijekom trudnoće, kakve su inače njene prehrambene navike, kakva je njena tjelesna aktivnost i dr.

Potrebi za energetski pojačanom prehranom pridonose promjenjene razine hormona, razna emocionalna stanja dojilje (ponajprije negativna) i slično, pa ako dojilja nije kritična prema sebi glede ovih momenata, osobe s kojima je bliska trebale bi je upozoriti na to, a ponekad je potrebna i stručna liječnička pomoć, kako bi se rješavanju problema pristupilo čim prije. Dojilja i bez posebnog angažmana može vrlo rano spontano početi gubiti (dobivene) kilograme. No važno je ne pretjerati u „skidanju“ kilograma, jer to opet može uzrokovati neke druge negativne posljedice, kao što su pretjerani umor, razdražljivost, loše osjećanje dojijlje i slično. Zato se preporuča primjerenom prehranom i fizičkom aktivnošću utjecati na postizanje idealne tjelesne težine kroz razuman period, tj. tijekom nekoliko tjedana ili mjeseci iz poroda.

Treba li dojilji dodatnih količina vitamina ili posebni biljni preparati?

U pravilu ne. Važno je boraviti na otvorenom i na suncu (naravno umjereno, ako dojilja nema nekih zdravstvenih ograničenja koja bi ovo onemogućila), jer se vitamin D, kojega dojenče prvih mjeseci dobiva isključivo iz majčina mlijeka, stvara pod utjecajem sunca, a važan je za zdravlje koštanog sustava i zubiju. Biljni preparati nisu standardizirani i još uvijek se ne zna dovoljno o utjecaju bilja na organizam, pa se dojiljama ne preporuča konzumacija posebnih biljnih pripravaka. Navedeno je samo kratki osvrt na ovu tematiku, a o svemu što će dojilje dalje interesirati oko prehrane, najuputnije je porazgovarati s nadležnim ginekologom ili liječnikom opće/obiteljske medicine ili, još bolje, nutricionistom.

Ocijenite članak

Ocjena 5.00 (broj glasova: 3)

Podijelite članak
Ispiši
Komentara (0)
Imate komentar?

Komentirati mogu samo registrirani članovi. ili registrirajte.

Komentari (0)

Vezani članci

Vezana pitanja i odgovori