Koju hranu mogu jesti?

Poštovani, već dulje vrijeme imam probavne probleme- zatvor,hemeroide uzrokovane zatvorom i tvrdom stolicom… Imam lošu prehranu i užurban život pa jednostavno ne mislim sto jedem i to je uzrok moje loše probave od koje ne mogu na wc … doslovce sam zaštopana. Koja hrana je puna vlakna i može omekšati stolicu ? lp

18.1.2021

Odgovara

prof.dr.sc. Darija Vranešić Bender klinička nutricionistkinja, viša znanstvena suradnica

Poštovana,
Povisiti unos hrane koja obiluje netopivim vlaknima poput zobi, kukuruzne krupice, kvinoje, graha i ostalih mahunarki, artičoke, mekinja, smokava, suhih šljiva, psyllium i mljevenih lanenih sjemenkite chia sjemenki jer imaju laksativni učinak. Odrasle osobe bi trebale dnevno unijeti barem 25 g vlakana što se može postići temeljenjem prehrane na voću, povrću (osobito mahunarkama) i cjelovitim žitaricama. Kod starijih osoba preporučeni unos vlakana prema Hrvatskim smjernicama za prehranu osoba starije dobi iznosi 30 g za muškarce i 21 g za žene. Možete isprobati i laktulozu u pripravcima ako ne budete zadovoljni učinkom promjena u prehrani.
Konzumirati hranu koja obiluje vlaknom pektinom poput jabuka, mrkve, cikle, zrelih banana, kupusa i citrusnog voća.
Svakodnevno piti približno 2L tekućine poglavito vode, ali i mineralne vode bogate magnezijem, svježe iscijeđenih voćnih i povrtnih sokova te blago zaslađenih biljnih čajeva s medom. Od koristi može biti i konzumacija mesnih, ribljih i gustih povrtnih juha.
Izbjegavati crnu kavu, slatke gazirane napitke i alkohol jer uzrokuju dehidraciju i pogoršavaju simptome opstipacije.
Konzumirati hranu prirodno bogatu inulinom poput luka, češnjaka, artičoke, cikorije i maslačka jer djeluje kao prebiotik, stimulira probavu i ima pozitivan učinak na crijevnu mikrobiotu. Poželjna je i primjena probiotika.
Ograničiti unos mesnih prerađevina, procesirane industrijske hrane, grickalica, proizvoda od bijelog brašna i proizvoda bogatih šećerom poput čokolada, kolača i slatkiša jer se teško probavljaju.
Raspodijeliti hranu na više manjih obroka ravnomjerno raspoređenih tijekom dana. Preporučljivo je da je barem jedan od dnevnih obroka kuhani te je poželjno izbjegavati cjelodnevni unos suhe hrane poput sendviča i industrijskih prerađenih proizvoda.
Ograničiti vrijeme kuhanja namirnica,ne usitnjavati pretjerano ili ne namakati povrće u vodi te obroke pripremati pirjanjem ili na pari, a izbjegavati prženje i pohanje.
Uključiti sok od aloa vere u svakodnevnu rutinu kroz 8-10 dana. Aloa vera omekšava stolicu, a preporuka je popiti pola čaše soka ujutro i navečer. Također, svakodnevno uzimajte mineralnu vodu Donat Mg u količini od 1 – 3 dL, te nekoliko suhih šljiva dnevno. Uputno je u prehranu uvrstiti i mljevene lanene sjemenke, psyllium i chia sjemenke (1-2 žličice). Navedene sjemenke isprobajte zasebno kako biste utvrdili koje od njih imaju adekvatan učinak kod vas i svakako pazite na dovoljan unos vode prilikom uzimanja vlakana.
Baviti se svaki dan umjerenom tjelesnom aktivnošću u trajanju od barem pola sata i izbjegavati razdoblja dugotrajnog sjedenja
Osluškivati svoje tijelo i ne ignorirati potrebu za vršenjem nužde kada se pojavi.

Imate pitanje vezano uz vaše zdravlje? Konzultirajte se s našim stručnim timom.

Pitajte liječnika