Prehrana kod hemokromatoze

Hemokromatoza je poremećaj koji uzrokuje prekomjerno nakupljanje željeza u organizmu. Neliječena hemokromatoza uzrokuje oštećenje organa, a može biti i opasna po život. Temelj prehrane oboljelih od hemokromatoze je izbjegavanje namirnica bogatih željezom poput crvenog mesa, iznutrica i školjaka kao i pametno planiranje obroka odnosno unos namirnica koje ometaju apsorpciju željeza.

Kod hemokromatoze apsorpcija željeza raste četiri puta

Postoje dvije vrste hemokromatoze: primarna i sekundarna. Primarna hemokromatoza je genetska, dok sekundarna hemokromatoza može biti posljedica zdravstvenih stanja, poput bolesti jetre. Apsorpciju željeza u organizmu kontrolira hormon hepcidin koji se proizvodi u jetri. Kod oboljelih od hemokromatoze dolazi do smanjene proizvodnje ili aktivacije hepcidina što dovodi do povećane apsorpcije željeza u crijevima. Obično se iz hrane apsorbira oko 20 do 30% ukupnog sadržaja željeza, međutim kod hemokromatoze apsorpcija željeza može biti čak četiri puta veća.

Osnovni postulati prehrane kod hemokromatoze

Prehrana kod hemokromatoze trebala bi se sastojati od svježeg voća, povrća, cjelovitih žitarica i dovoljnog unosa proteina dok bi se crveno meso, agrumi i šećer trebali izbjegavati. Hrana koja ometa apsorpciju željeza je hrana koja obiluje kalcijem poput mlijeka i mliječnih proizvoda, soje i sitne plave ribe s kostima. Iako jaja sadrže željezo, bjelanjak jaja sadrži proteine (fosvitin) koji ometaju apsorpciju željeza. Namirnice bogate oksalatima i fitatima smanjuju apsorpciju željeza stoga prehrana kod hemokromatoze treba sadržavati obilje cjelovitih žitarica i povrća poput cikle, špinata, kelja te čokolade, orašastih plodova, mahunarki i čaja. Tanini, koji se nalaze u namirnicama poput čaja, grožđa, ječma, brusnica i suhog voća mogu smanjiti apsorpciju željeza iz prehrane. Kod hemokromatoze i kava je dobar saveznik jer sadrži tanine i samo jedna šalica kave može smanjiti apsorpciju željeza za čak 60%.

Namirnice koje povećavaju apsorpciju željeza

Apsorpciju željeza mogu povećati citrusi, alkohol i šećer. Citrusi obiluju vitaminom C koji pomaže željezu da se bolje apsorbira. Citrusi nisu zabranjeni u prehrani kod hemokromatoze, no savjetuje se smanjiti njihov unos te ih konzumirati isključivo kao međuobrok i ne kombinirati ih s drugim namirnicama. Alkohol također povećava apsorpciju željeza, kao i jednostavni šećeri poput glukozno-fruktoznih sirupa.

Vegetarijanska prehrana

Vegetarijanci općenito imaju nizak status željeza u tijelu, iako je sadržaj željeza u njihovoj prehrani često znatno iznad preporučenog unosa. Razlog za ovu neusklađenost je to što je svo željezo sadržano u prehrani baziranoj na biljnoj hrani nehemsko željezo, koje je u osnovi slabo dostupno, a štoviše, mnoga biljna hrana bogata je spojevima koji inhibiraju apsorpciju željeza, npr. fitatima, polifenolima i nekim biljni proteinima. Studije su također pokazale da je apsorpcija željeza značajno niža kod vegetarijanske prehrane nego kod prehrane bogate mesom. Ovo činjenica potiče da se osobama s preopterećenjem željezom ili predispozicijom za preopterećenje željezom preporuči usvajanje biljnog, polu-vegetarijanskog stila prehrane koji također sadrži mliječne proizvode i jaja, dijetu u stilu “vege-lakto-ovo”. Prehrana treba biti raznolika i uravnotežena kako bi se zadovoljile potrebe za proteinima, vitaminima i mineralima.

Meso da, ali ne češće od dva puta tjedno

U prehrani kod hemokromatoze crveno meso se mora izbjegavati, a bijelo meso peradi, mladih svinja i teladi je dozvoljeno no valja ga konzumirati u umjerenim količinama i to ne više od dva puta tjedno. Što se tiče ribe, općenito govoreći bijela riba ima nizak udio željeza, dok plava riba primjerice tuna sadrži mioglobin i ima viši sadržaj željeza.

Savjet za izbor kruha

Osobe oboljele od hemokromatoze trebale bi izbjegavati bijeli kruh i konzumirati integralni kruh koji sadrži najmanje 50% integralnog brašna jer on sadrži fitate koji smanjuju apsorpciju željeza. Važno je konzumirati kruh dobiven fermentacijom tijesta na bazi kvasca, a ne dobiven mliječno kiselim vrenjem kao u kiselom tijestu. Mliječna kiselina je sama po sebi snažan promotor apsorpcije željeza, zbog svoje kiselosti. Nadalje, fermentacija mliječne kiseline proizvodi enzim fitazu i može aktivirati uspavanu fitazu u brašnu, dva mehanizma koji mogu smanjiti sadržaj fitata u zrnu.

Imate pitanje vezano uz vaše zdravlje? Konzultirajte se s našim stručnim timom.

Pitajte liječnika